pátek 18. ledna 2019

Nákup s rozumem

Bez času a ochoty do jídla trochu víc investovat to určitě nepůjde.

Mám pro Vás pět typů, kterými se snažím řídit. Začínám, tudíž nejsem žádný profík a občas ještě také "selžu". Ale i snaha se cení.

1. Před samotnou výpravou na nákup si vezmeme vlastní nákupní tašku a pytlíky na . ovoce/zeleninu/pečivo, aby jsme zbytečně nemuseli sáhnout pro jednorázové igelitové. Úplně bez pytlíku také lze nakupovat, ovšem moc ne v supermarketu, pokud zrovna nenakupujete v Globusu se Scan&Go. Nedovedu si představit situaci, že se na pásu kutálí jablka. Pokud máte možnost jít na trh, vemte si proutěný košíček a máte úplně vyhráno.

2. Nezapomeňte doma nákupní seznam, který jste si předem napsali. Já osobně si seznam píši postupně, jakmile mi něco dojde/dochází. Nemám ráda situaci, kdy potřebuji nějakou surovinu a ona zrovna dojde. Bohužel se mi to stává i tak.

3. Když už stojíte v obchodě nenechte se zlákat slevami na netrvanlivé zboží. Já vím, je to těžké! U takových akcí je potřeba koukat na datum trvanlivosti. Obzvlášť jedná-li se o mléčné výrobky. Takové akce se dělají i kvůli zbavování se zásob, když se blíží oné datum.
Do zásoby nakupuji hlavně trvanlivé potraviny, jako špaldovou mouku, třtinový cukr, olej, protlak apod. Jsou to věci, které používám nejčastěji a proto je potřeba mít doma zásobu. Kdybych po každém pečení pečiva musela běhat do obchodu pro další kilo mouky, asi se uběhám.

4. Připlaťte si za kvalitní zboží. Narazíte v obchodě (například) na česká rajčata, ale odradí Vás dvojnásobná cena a radši sáhnete po dovážených v akci? Když jsem se odstěhovala od rodičů, kde jsem měla domácí rajčata na zahradě, byla jsem z toho nešťastná. Kupovaná rajčata nevoní sluníčkem a už vůbec nechutnají jak mají. Stejně jako kupovaná vajíčka v supermarketu pro mě nejsou k jídlu. Je třeba sáhnout po dražších, ale za to chutnějších produktech. Ty nám dají i více vitamínů a všeho co si naše tělo od jídla žádá. Jen si nejsem jistá, zda lidé ještě vědí jak má chutnat rajče.

5. Nespoléhejte se jen na supermarket, který máte po ruce. Doporučuji se poohlédnout po jiných dodavatelých potravin. Farmáři, farmářské bedýnky, trh ve mestě... Na toto téma chystám článek o mých dodavatelých.

Jestli chceme žít bez plýtvání a bez zbytečných odpadů je třeba se zamýšlet už při nákupu. Nemusím ani zmiňovat, že je lepší kupovat bio potraviny, které nejsou chemicky ošetřovány. A také je třeba číst složení. Pokud má složení několik X řádků, je dobré vrátit zboží do regálu. Například na základní chleba je potřeba mouka, sůl a kvásek. Někdy se ani nestačím divit, co vše se dává do zdánlivě obyčejných a jednoduchých výrobků.

Žádné komentáře:

Okomentovat