pondělí 21. ledna 2019

Co bych chtěla změnit ve své domácnosti?

Dobrá otázka. Nejraději bych měla baráček na okraji města se sklepem, spíží a menší zahrádkou, ale snažím se být realistka. Momentálně máme v nájmu omezenější možnosti, tzn. žádná zahrádka (jen květináček s bylinkama na lince, ale připadám si jako vrah, protože máme tmavý byt a nikdy mi déle než týden nevydrží), samozřejmě bez sklepa a jako spižírna mi slouží skříňka vedle dřezu, kde je největší chladno. Lehce se dostávám k první bodu, který je reálné v naší situaci změnit.

⇨ Chtěla bych se lépe naučit nakupovat potraviny. Mám velký problém, ráda zkouším nové produkty/potraviny. Jelikož začínám pomalu omezovat odpad, bude dobré zásoby sníst a nové už domů nenosit. Dopadá to bohužel tak, že mám tři různé nerozdělané hořčice, tři rajčatové omáčky na těstoviny a tak dále a tak dále. Mám asi neustálí pocit, že budeme trpět hlady.

Přesedlat na bezobalové nákupy a nakupování jen na omezenou dobu, bude pro mě boj. Cílem bude omezit zásoby jen na ty skladované ve skle (popř.plastových dózách - ve kterých skladuji především mouky. Přece jen čtyři kila mouky ve skle by byla docela posilovna) → luštěniny, těstoviny, mouky, domácí zavařeniny, domácí sirupy, domácí marmelády, rýži← jen v množství u kterého budu vědět, že jej spotřebujeme v rozumné době a nebudou mi tu ležet další rok.

Do lednice nakupovat také určité množství netrvanlivých potravin. Občas se stane, že nevychytám "potřeby" a pak musím se slzou v oku vyhazovat. Dokud se nenaučím brzdit se budu hledat způsoby, jak potravinu zachránit. Je mnoho způsobů, jen nesmím být líná a kontrolovat stav. Daruji rodině nebo využiji služeb facebooku, kde existují různé skupiny na darování či výměnu. No, pokud nenajdu vyhovující založím svojí, aby bylo v Olomouci a okolí trochu "veselo".

Hlavně a především kupovat ty nejkvalitnější potraviny, které budu schopna sehnat. Chodit na trhy, samosběry, objednávat si farmářské bedýnky, zavařovat, péct, vařit.... Opět, nebýt líná.


⇨ Drogerie je také kategorie sama o sobě. Dostávám ji darem na Vánoce, narozeniny, svátky a také v boxech, stejně jako potraviny (Nemůžu se jich zatím vzdát. Je to až moc velké pokušení.) Zatím kupuji drogerii, která se nám osvědčila a oblíbili jsme si ji. Takže ostatní jen leží na poličce a práší se na ní. Při příležitostech rozdávám, ale očividně ne dostatečně. Neuváženě jsem nakoupila ekologickou drogerii, aniž bych "dodělala" původní rozdělané balení. Takže se zuby nehty budu držet nerozdělávat ještě tuhle.

Samozřejmě časem i vyměnit odličovací tampóny a ubrousky za pratelné (také už mám nakoupené), "uchošťoury" používat rozložitelné..


⇨ Ze začátku chci dosáhnout, že plastový pytel budeme do kontejnerů nosit jednou za tři měsíce. Momentálně se jednalo maximálně o čtrnáct dní. Směsný odpad chci lépe třídit a zbytečně nevyhazovat "materiál" vhodný k dalšímu použití, jako třeba zbytky na vývar. Jo a používat hnědou popelnici na bio odpad. Směsný odpad vyhazuji tak dvakrát do týdne, když jsme doma. Uspokojil by mě jeden měsíc bez cesty k popelnicím.


Myslím, že pro začátek toho bude dostatek. Důležité pro mě je, aby Zero Waste byla cesta a ne tortura.





Žádné komentáře:

Okomentovat