středa 23. ledna 2019

Domácí jogurt skoro bez práce

K Zero Waste pro mě bezpochyby patří vlastní výroba, jelikož je jednak za málo peněz hodně muziky a také si můžete být jisti co právě konzumujete. Udělala jsem začátečnickou chybu a pořídila si jogurtovač. Ne ten elektrický, ale plastovou nádobu s víčkem a nějakým vrstvením stěn. Po pár hokusech mi docházela trpělivost a přemýšlela nad koupi jogurtů z farmy. Občas ještě koupím, ale rozhodně ve skle a menším množství.

Ale stal se zázrak a před pár dny paní Nika uveřejnila na svém blogu http://nika-travel.cz postup na jogurt bez jogurtovače. Dala jsem jogurtům poslední šanci a šla ohřívat čerstvé mléko.

Čerstvé mléko je základ, nejlépe od farmáře, ale pokud nemáte možnost, stačí v supermarketu obejít obloukem krabicovou obarvenou vodu a zamířit si to k chlaďáku, kde se usmívají v PET lahvi, či skle čerstvá mléka (ano, stojí dvakrát více, já vím). Já kupuji převážně ve skle, protože po využití obsahu nechci láhev vyhodit, ale použít dál.

"Skleněné lahve od mléka jsou elegantní a dostatečně velké na vodu. Etiketa se dá odstranit sloupnutím a nebo drhnutím. Dále do nich chci v sezóně dělat domácí sirupy."

Dále je potřeba pořídit si jogurt, který má napsáno v obsahu jogurtovou kulturu. Já jsem si pořídila Hollandii. Chuťově mám z toho jogurtu zatím nejlepší výsledky.

Půl litru mléka naliji do kastrůlku a na mírném stupni či plameni ohřívám dokud se nezačnou dělat malinkaté bublinky. Mimochodem po dlouhé době jsem viděla škraloup na mléku. Naposledy jako dítě, když jsem žila s rodiči na venkově. To byl venkov ještě venkov. Poté už i rodiče začali jezdit do supermarketu pro levnější krabicák. A já je po vzoru ve vlastní domácnosti slepě následovala. 
Do dřezu jsem si napustila studenou vodu a kastrůlek s horkým mlékem do něj vložila. Teď je potřeba zkoušet prstem po pár minutách, jestli ho v něm bez problému udržíte. V tuhle chvíli jsem do něj metlou zašlehala kávovou vrchovatou lžičku jogurtu. Zabalila do utěrky, položila na topení a šla spát. Je potřeba 8-10 hodin.

Ráno na mě čekal jogurt s příjemnou chutí a krásnou konzistencí. Do plastových krabiček, které si schovávám od jogurtů z farem jsem na dně dala lžičku domácí marmelády a zalila jogurtem. 

Hned jsem zadělala na další, tentokrát s čerstvého bezlaktózového mléka. Ovšem s laktózovou Hollandií, uvidím jestli se povede "bezlaktózo-laktózový."

Samozřejmě se dá mléko naočkovat i přímo jogurtovou kulturou, ale tu jsem ještě nezakoupila a zatím čerpám z ledničkových zásob. 

Dle mého soudu nestojí výroba domácího jogurtu skoro žádné úsilí a co čas? Dohromady asi půl hodiny, ani ne, protože čekáte než se ohřeje mléko, než vychladne.. no a potom za nás pracují breberky. Takže výmluvy typu "Nemám čas!" nejsou zcela na místě. 




Žádné komentáře:

Okomentovat