úterý 10. září 2019

Rajčatová válka

Nové prostředí našeho bytu jako by si přímo říkalo o danou situaci. Při poslední návštěvě rodičů ve vedlejší vesnici jsem si všimla obsypaná rajčata, až se rostliny samou vahou kácely k zemi. Nemohla jsem se na to dívat. Vzala jsem si krabici a šest kilo rajčat si přivezla domů ke zpracování. Ale co z nich udělat, že?

Jako první každého určitě napadl kečup. Dala jsem se teda do jeho výroby a tím se "zbavila" 2 kg rajčat.
Na výrobu domácího kečupu bude potřeba:


  • 2 kg rajčat
  • 250 g jablek
  • 250 g cibule
  • 1 lžička sladké papriky
  • 1 chilli paprička
  • 150 g třtinového cukru
  • 30 g soli
  • 3 lžíce octa
  • špetička skořice na ovonění
  • 4 celé hřebíčky
Všechno jsem nakrájela na menší kousky, zhruba jak mi to přišlo pod ruku. Bude potřeba určitě velký hrnec do kterého se všechny uvedené ingredience vlezou. Zhruba hodinu a čtvrt jsem nechala vše svému osudu na mírném ohni (mám plynový sporák). Je potřeba občas promíchat a kontrolovat zda se zespodu nepřichytává. Poté jsem vše rozmixovala ponorným mixérem a nechala ještě chvíli zhoustnout. To záleží jakou preferujete konzistenci. Nakonec nebylo ani třeba pasírovat. Rozhodla jsem se, že to mohu používat i jako omáčku na těstoviny, když bude potřeba rychlá večeře. Úplně poslední fáze je zavařování. Záleží na vašich zkušenostech a spotřebičích.

Ale co dál? Napadl mě nedávný příspěvek od https://www.nakupujemespolecne.cz/, který přidávala na svůj instagram. Pečená rajčata, jednoduché, rychlé a vynikající. Měla jsem hodně malinkých rajčátek, které stačilo přeříznout vejpůl a byly velikostně úplně perfektní. Na balkóně mi blázní bazalka i oregano. Šupla jsem je tam. Trochu soli, dle chuti a zalít podle oka olivovým olejem. V pekáčku nechat péct v troubě, dokud rajčata nepustí šťávu a jsou lehce sem tam hnědé. Napěchovat sklenice a zavařit.


Nakonec jsem si naordinovala rajský protlak. Většinou se dá koupit jen v plechovkách a zřídka narazím na skleničky. Zbytek rajčat jsem teda nakrájela, povařila, rozmixovala a napěchovala do skleniček. Kdo chce může i propasírovat, ale já jsem nechala tak. 
Jsem ráda, že rajčata nepřišla vniveč a já tím ušetřím pár rajčatových nákupů a spolu s tím i několik obalů. V zimě si při otevírání vlastního výrobku vzpomenu na voňavé léto, zaneřáděnou kuchyň a mé první boje s horkovzdušnou troubou. =)




Žádné komentáře:

Okomentovat